Lavendel

Hej, När under eftersommaren eller hösten skall jag beskära mina nysatta Lavender? samt hur pass långt ned skall jag klippa dem?

Kommentarer

  • Hej!
    Tack för din fråga om lavendel (L på slutet). Du kan klippa den med busksax eller sekatör rakt över plantan i början av maj. Man klipper bort några cm av de mjuka oförvedade skotten - inte i de vedartade delarna.
    Anna-Carin Ek/ Trädgårdsmästare

    Trädgårdsmästaren svarar Trädgårdsmästare
  • Köpte denna lavendel för de ordinarie började ta slut.

    Problemet är att humlorna ratar den. Frågan är VARFÖR

  • Hej!
    Lavandula angustifolia är det korrekta namnet på vanlig lavendel, (L officinalis är en synonym), så du har köpt "rätt" växt. Utslagna lavendelblommor skall locka till sig humlor, bin & fjärilar. Den trivs bäst och blommar mest på en solig plats. Är blomningen igång ordentligt? Kan det vara så att humlorna är där andra tider än när du ser? Dom är mest aktiva varma soliga dagar.
    Hoppas det kommer humlor!
    Anna-Carin Ek, trädgårdsmästare
    Trädgårdsmästaren svarar Trädgårdsmästare