Lavar

Jag har en lite speciell fråga som jag hoppas ni kan hjälpa mig med. Jag har ett par lavar (en litet antal och ej fridlysta, samt plockade med markägares tillstånd), och skulle vilja rama in dem. Jag undrar dock hur man bäst bevarar lavar för inramning. Jag hade tänkte att pressa dem, men märker att de är så spröda och torra att de då vittrar sönder.
Vad är bästa sättet att bevara/pressa lavar för inramning?

Kommentarer

  • Hej Patrik.
    Jag vill hänvisa dig vidare till ett herbarium för att du ska få ett bra svar på din fråga. Där förvaras belägg av olika växtgrupper och de har vana av hantering av lavar.
    Göteborgs herbarium: https://bioenv.gu.se/forskning/forskningsresurser/herbarium

    Med vänlig hälsning,
    Åsa Krüger, botanist.
    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent