Lämplig växt i solig trädgård

Hej,
Jag vill gärna ha tips på en lämplig växt, klängväxt eller buske, som kan skyla ventilationsrör som vi fått i trädgården pga nytt avloppssystem.
Växten skall kunna klara fullt solläge och skall placeras mitt på en gräsmatta.
Under ventilationsrören, som är ca 1 1/2 m långa, finns en infiltrationsbädd på ca 1 meters djup. Infiltrationsbädden får inte förstöras av rötter.
Rådjur och harar i omgivningen är mycket aktiva och tuggar i sig allt möjligt i trädgården.
Växten får gärna vara städsegrön.
Vi vill inte ha barrväxter.

Kommentarer

  • Nedan finner du några förslag på vintergröna buskar som inte brir alltför stor och som kan hantera ljus förhållanden

    Silverberberis Berberis candidula. Zon 3
    Buxbomsberberis Berberis buxifolia 'Nana'. Zon 3
    Hybridberberis Berberis x frikartii 'Amstelveen'. Zon 3
    Barrberberis Berberis x stenophylla. Zon 2
    Blå järnek Ilex x meserveae. Zon 4
    Lagerhägg, Prunus lauracerasus, zon 3 (4)
    Botanisten svarar Vetenskaplig intendent