Kvittenträd ( obs!ej rosenkvitten)

2013 var vi på resa på Sicilien. Jag tog hem några kvittenfrukter och  satte frön av dem. Nu har ett av dem bildat ett nära 3 m högt träd och blommar i år med massor av vita små blommor. Jag ser att det drar till sig  bin från det närliggande  insektshotellet. Tror Ni det finns chans att få frukt av det?

Kommentarer

  • Detta är inte en kvitten utan troligen körsbärsplommon (Prunus ceracifera) vilket är en prydnad i sin blomning och ger goda plommonlika frukter på sensommaren med ett rätt syrligt skal - god att äta råa eller använda för diverse inläggningar
    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent
  • Tack för  svar!
    Givetvis vet Ni bäst, men....  frukterna presenterades som kvitten och de var absolut inte goda att äta råa utan  sträva och oaptitliga i konsistensen.  Är  i så fall  körsbärsplommon självfertila?
  • Smaken av frukterna varierar stort och kan vara riktigt sura om man har otur. Är självfertil

    Botanisten svarar Vetenskaplig intendent