Krusiga blad

Hej! Jag sådde en tropisk växt, cubanola domingensis förra året, och den är redan på väg att blomma. Men många blad på plantorna är krusiga. Vad kan det bero på? Jag kan inte se några skadeinsekter, och bladen är i övrigt gröna och fina.

Kommentarer

  • Hej!

    Det din Cubanola uppvisar kan bero på olika orsaker. Men troligen en ojämn vattning eller kalciumbrist.

    Med tvära kast mellan upptorkning och riklig vattning kan nytillväxten bli förvriden. Även kalciumbrist ger liknande symptom. Värt att nämna vid extra kalciumtillförsel är att detta kan leda till brist på magnesium och kalium och att en extra tillförsel av även dessa kan vara aktuella. Det är svårt att reglera enskilda näringsämnen utan att rubba näringsbalansen och växtens förmåga att ta upp andra näringsämnen. Det är att rekommendera att använda en kombination av organiskt gödselmedel och konstgödsel. Viktigt är att använda ett konstgödselmedel med en bra balans mellan näringsämnena. "Blomstra" är ett exempel som är framtaget i samarbete med Sveriges lantbruksuniversitet.

    Ett annat alternativ är att nytillväxten fått sig ett lättare angrepp och därmed gett upphov till de förvridna bladen. Av vad bilderna kan uppvisa och att du nämner att du inte uppmärksammat några angrepp, tycker jag att det lutar åt något av de första alternativen. Den ser ut att ha tillräcklig krukstorlek så snabba upptorkningar bör inte vara några större problem. Cubanolan ser i övrigt frisk ut efter vad bilderna visar.

    Trädgårdsmästaren svarar Trädgårdsmästare