Krokus som luktar saffran

I mars förra året blommade mina krokus rikligare än någon gång tidigare. Jag tror att det är snökrokus. Det fanns 100-tals blommor och det doftade starkt av saffran. Min fråga, är det möjligt att använda som saffran.

Kommentarer

  • Jättespännande fråga!

    Nu ser jag fram emot vårens krokusblomning i min egen trädgård för att själv testa!
    Jag har ett antal arter av både senblommande och tidigblommande, dock ej äkta saffranskrokus, och har aldrig, som du, satt näsan nära nog för att uppleva någon doft, men jag kan tänka mig att saffransdoften kan förekomma i mer eller mindre utsträckning hos flera arter.
    Hos hundar såväl som hästar, alltså vitt skilda däggdjur, har det rapporterats om förgiftningsfall av den äkta saffranskrokusen och alla krokusar, främst knölarna, anses smått giftiga, så jag skulle nog vara försiktig.
    De doft/smakämnen som ingår i saffran används ju i så minimala mängder, och jag har inte hittat några uppgifter om akut förgiftning vid måttlig förtäring. Ståndare från ca 150 blommor behövs för att få ihop ETT enda gram! Jag skulle själv kunna tänka mig att testa en liten dos, om jag får tillfälle! Men det görs ju förstås på egen risk!

    Pedagogen svarar
  • Många blandar ihop krokus med tidlösa, colchicum.
    Dessa är, till skillnad från krokus, riktigt riktigt giftiga!
    Nu blommar ju dessa ffa under hösten och inte när dina väldoftande tidiga snökrokus sticker fram, men bra för alla eventuella läsare att veta att dessa definitivt inte har i gastronomiska experiment att göra!
    Pedagogen svarar