Kringflygande "bomull"

Just nu flyger något i luften som fötankarna till maskros. Det är det inte,utan det kommer från en slags träd. Vilket?

Kommentarer

  • I år är det framförallt aspen som producerar sin "bomull" i stora mängder. (Jämför tyskans baumwoll, trädull!) Vädret förra året gynnade aspsläktingarna poppel som då lämnade drivor av ludd framför bland annat botaniskas växthus. Poppel går under det engelska namnet cottonwood på grund av dessa bomullsliknande fröspridningshår. Luddet har av vissa folkstammar i Nordamerika används som värmeisolerande stoppning!

    Pedagogen svarar