Kraftig påväxt av lavar på fruktträd

Hej, skall göra beskärningsarb hos kund och dom har fått kraftig påväxt av lav på fruktträden. Vad det bero på och är det dåligt för träden? Kan man få bort det på något vettigt sätt

Kommentarer

  • Hej
    Lavar på stammar och grenar gör ingen skada på trädet medan man ibland säger att en del ohyra kan övervintra i lavan så därför finns det en del äldre trädgårdslitteratur som starkt rekommenderar att man försiktigt borstar bort detta MEN då kan man också borsta bort en mångfald av insekter som inte är skadliga för ditt äppleträd. Varför vissa träd får mer lava än andra beror ibland på att pH på stammarna gynnar olika arter av lava och därför kan det variera MEN som sagt är det ingen fara för trädets välmående
    Botanisten svarar Vetenskaplig intendent