Körsbärsträd som ej fällt sina löv.

Hej
Vi har två körsbärsträd som inte fällde löven i höstas. Tidigare år har träden fällt sina löv. Nu har de suttit kvar under vintern och sitter fortfarande i slutet av februari. Vad beror detta på? Vi bor i Kisa (Östergötland).
Mvh
Annelie och Karin Johansson

Kommentarer

  • Hej
    Vet inte den direkta orsaken till detta fenomen. Mitt tips är att vänta till våren/försommaren och se hur trädet utvecklar sig.

    Återkom med en rapport i mitten av juni med bilder ifall det inte är normal utveckling
    Botanisten svarar Vetenskaplig intendent
  • Har samma fenomen på mitt körsbärsträd. Nu kommer nya löv men de gamla hänger kvar. Trädet verkar överleva.
  • Hej !
    Denna säsong har jag samma fenomen. Tidigare år har körsbärsträden alltid fällt sina löv men i år sitter ungefär 50 % av löven, bruna, kvar på alla mina 5 körsbärsträd. Det är enbart körsbärsträden. Jag bor strax norr om Växjö.
    Har ni någon förklaring till detta fenomen?

    MVH / Göran
  • Min teori är att det var en ruskigt torr sommar och till hösten kom regnet men fortfarande var det varmt vilket av många växter från lite varmare klimat tolkas som att en ny växtsäsong startat. Ingen invintring skedde då utan knoppar av både blad och blommor aktiverades och de sitter då kvar trots att det blir kallt. Lövfällning är ju en aktiv process som utvecklas för att överleva vinterns torka. Jag har sett fenomenet hos oss främst hos lövfällande träd från Japan som ju är anpassade till monsunklimat med blöta somrar och torra, svala vintrar.
    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent
  • Tack för inlägget. Även i år har mitt körsbärsträd kvar löven. Det jag funderar över är hur träden klarar sig om de ej förberett sig för invintring. Borde de inte i större omfattning dö då de ej förberett sig för vintern?
    Mvh
    Tomas Andersson
  • Vi har exakt samma. Redan förra året. Träder hade iaf gröna löv sen under sommaren tillsammans med de bruna. Minns ej om det blomma. I år är det samma alla bruna löv är kvar (bor i Trollhättan norr om Göteborg). Såg ju katastrof ut förra året. Vad gör man ? Kan vi plocka av de bruna löven nu på våren ? Hur/kan vi förebygga det på något sätt?
  • Som sagt, i ett allt mildare klimat med torra somrar beter sig arter på ett nytt sätt, som varken uppstår i dess ursprungsområden eller i vårt Skandinaviska "normala" klimat. Det vi upplever nu är en sorts kallt mediterrant klimat kombinerat med ett subarktiskt ljusklimat. Detta har knappast existerat på jorden i någon större omfattning de senaste årmiljonerna.

    Ska man vara säker på att ha träd som beter sig optimalt får man välja växtmaterial som passar för det framtida klimatet. Att hitta de arterna och provenienserna är ett av de forskningsområden vi på Botaniska fokuserar på just nu. I väntan på resultatet tycker är det vettigt att använda växter med e-planta-märkning, som är väl beprövade sorter.
    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent