koreansk blomsterkornell (Cornus kousa)

Hej!
Jag undrar vart man kan köpa bra exemplar av koreansk blomsterkornell (Cornus kousa) och när den bör planteras. Hur ska man få den att trivas, finns det tex någon marktäckande perenn som den trivs ihop med
Med vänlig hälsning, Erika

Kommentarer

  • Hej
    I handel kan man lätt finna plantor av blomsterkornell och då vanligen sorten China Girl som produceras flitigt och man kan få rätt stora exemplar till en rimlig peng. Sol till halvskugga och god trädgårdsjord, vilket innefattar en väl dränerad jord som inte står blöt efter kraftiga sommarregn samt en god mullhalt då arten är ett skogsträd som är van att få ett rikligt tillskott av lövförna. Skippa någon marktäckande växt de första växtsäsongerna utan istället kan du om hösten täcka marken med ett generöst lager av löv som också fungerar som en effektiv ogrässpärr samt fuktskydd. Vattna generöst de första tre växtsäsongerna så att den aldrig tillåts torka ut så får du en fin planta att njuta länge av
    Botanisten svarar Vetenskaplig intendent
  • Tack för utförligt svar!
  • Min blomsterkornell, China girl är inne på tredje året... men den ser inte ut attDen stor i vandrande skugga - fick helt ny jord när jag planterade den och sedan har jag fyllt på med kogödsel på våren.
    Vattnar den ofta - men den ser ändå hängig ut. Den blommar i juni men det har aldrig blivit frukt.
  • Hej
    Svårt att dra en slutsats på vad det kan vara. Låter som om den fått den start som den kräver - kanske dags att låta den vara och endast hålla bort det mest omfattande ogräset. I min privata trädgård planterade jag en 'China Girl' och det tog flera år innan det tog fart - både i tillväxt och i blomning - hoppas det kan vara det samma för dig.
    Botanisten svarar Vetenskaplig intendent