Konstiga bladfärg

Hej!
Planterade tomatplantor och en physalis och har haft dem i stora krukor i garaget (där vi har värmepump och det är 20°). Igår ställde vi ut dem i solen för första gången och sen in på natten. Ut igen idag i solen och då ser bladen konstiga ut..lite nästan silvriga i färgen men även lite av den vanliga gröna färgen.. Kanske svårt att se på korten men hoppas ni kan svara på varför det blir så, vad vi gjort för fel..

Stora tack på förhand.

Lena

Kommentarer

  • Hej Lena,

    Plantor som vuxit upp bakom glas, som ju tar bort både UV-strålning och vind, måste vänjas successivt vid båda dessa saker så att de bygger upp UV-skydd och stödjevävnad. Det kallas avhärdning och görs genom att ställa plantorna lite skuggigt och vindskyddad i början. Skuggväv är en klassiker, men det brukar funka genom att ställa dem på nordsidan av en byggnad eller i skuggan av träd. Den silvriga färgen på bladen är helt enkelt plantornas motsvarighet till röda axlar vid för häftig solning på våren.
    Så ta det vackert med plantorna och akta dem från stark sol. Det kan hända att en del blad stryker med, men de bör komma nya i så fall.

    Vänliga hälsningar
    Mats Havström
    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent