Konstiga blad på vintergrön liguster

Min ligusterhäck har delvis fått blad som ser outvecklade ut. De är hopkrympta och ser nästan lite torra ut. Är det någon sjukdom? Ska jag ändå klippa häcken nu till midsommar? Tacksam för svar.

Kommentarer

  • Hej Karin!
    Vänligen kontakta FOR (Fritidsodlingens riksorganisation) för bästa hjälp med den här frågan.
    Deras rådgivning hittar du via denna länk: https://www.for.se/tradgardsradgivning/
    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent
  • Jag har samma problem med min ligusterhäck, den är inte vintergrön. Det är endast på norrsidan av häcken som bladen blir såhär! Den är 8 år gammal och sa 150 cm hög, på södersidan är den som vanligt fin!
  • Hej, min ligusterhäck (ej vintergrön) ha konstiga blad. vi har samma häck på framsidan av huset och
    där är inget konstigt, på baksidan som är mot norr så är den fin som vanligt mot söder men mot norr så är mycket blad outvecklade och smala, se bild!
    V kan det bero på, den är 8 år gammal och 170 cm hög.

  • Hej,
    Vänligen kontakta FOR (Fritidsodlingens riksorganisation) för bästa hjälp med den här frågan.
    Deras rådgivning hittar du via denna länk: https://www.for.se/tradgardsradgivning/
    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent