Konstig växt på Eken. Vad är det som växer på eken? Såg även en grön larv

Kommentarer

  • Till synes så kallade potatisgaller. Biorhiza gallida, en gallstekelart, är en av många kryp som skaffar bostad och föda åt sina larver i eken. Ofta i blad, men i detta fallet är det knopparna som injicerats med ett tillväxthormon som då bildar en potatisliknande svulst, en bokammare för larver. Eken tar ingen nämnvärd skada av detta. Då ekgaller av olika slag har en mycket hög halt av tanniner som kan användas vid skinnberedning insamlades dessa förr i tiden när man skulle garva läder.
    Idag får krypen i sina bokammare oftast vara ifred.
    Pedagogen svarar