Konjaksknölkalla

Har en konjaksknölkalla som blommar nu, jag undrar hur länge den blommar och vad händer sedan vissnar den ner och kommer upp som vanligt igen och blir det frön som man kan så.

Kommentarer

  • Hej Sören,
    vad roligt att den blommar! Blomställningen står sig i ett par dagar sedan kommer den vissna ner. Plantan går sedan ofta ner i en viloperiod i knölstadie, då syns den inte ovan jord, för att sedan skicka upp ett blad. Under bladfasen lagrar växten näring i knölen för att orka blomma igen. Efter bladfasen går den ner i vila igen och antingen kommer ett nytt blad eller en blomställning upp. Knölarna "knoppar" ofta av sig och det är framförallt via den typen av vegetativ förökning som det blir fler plantor.

    Anledningen till att det inte blir frön är att på blomställningen sitter hanblommor och honblommor separat och blommar vid olika tillfällen. Detta för att växten vill minska risken att pollinera sig själv. Den här typen av pollinationsstrategi kräver att flera plantor växer tillsammans och att pollinatörer flyttar pollen från en planta till en annan. I konjak-knölkallans fall är det flugor som pollinerar, de luras dit av doften. Har du flera plantor som blommar vid samma tillfälle kan du hjälpa naturen på vägen med en borste.

    Vänliga hälsningar,
    Åsa Krüger
    Vetenskaplig intendent
    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent
  • Jag har en Konjaks knölkalla, men hur vinterförvarar jag den?
  • Hej!
    Antingen i eller utanför sin kruka. Det senare är att föredra för då kan man passa på att kolla statusen, t.ex mögel, rotlöss etc. Förvaring i rumstemperatur går bra.
    Lycka till!
    Trädgårdsmästaren svarar Trädgårdsmästare