Kompostera katalpa och valnötsdelar?

Hej
Jag undrar om ni vet om det går bra att kompostera katalpa och valnöt, blad och grenar? Bladen har en parfymaktig doft, jättegod, och jag har för mig att jag såg någonstans att resterna på grund av något ämne de innehåller inte är bra att kompostera. Nu hittar jag inte den infon någonstans. Det blir ju mycket bladmassa när man beskär och det känns synd om man inte kan ta tillvara den.
Vänliga hälsningar
Lena Troedson

Kommentarer

  • Hej!
    Det går att lägga även valnöt & katalpa i komposten, grenarna får flisas eller finfördelas på något sätt. Är dessa två växter det enda innehållet i komposten kan det möjligen bli obalans i näringsinnehållet, men oftast innehåller en kompost en blandning av rester från många olika slags växter och då är det inget problem.

    Trädgårdsmästaren svarar Trädgårdsmästare