Kompostavfall

Hej. Jag beskar järneken och malde ner materialet. Detta tog jag och la i botten på två pallkragar i växthuset. Efter det la jag matkompost, löv m.m och slutligen jord. Sen läste jag att järneken är giftig. Vågar jag odla mat i lådorna eller ska jag börja om och ta bort allt? Tacksam för snabbt svar.
Mvh Britt-Lill

Kommentarer

  • Hej!
    Många växter är giftiga, ämnena bryts ned vid komposteringen och finns sen inte kvar i den färdiga jordprodukten. Det fungerar inte så att andra växter tar upp eventuella gifter och blir giftiga i sin tur.
    Ett problem med det du beskriver kan däremot vara att växtmaterialet inte är komposterat när du börjar odla i det direkt. Näringsämnena i jorden går då i första hand till nedbrytning av färskt kompostmaterial innan de kan ge näring till växterna du odlar. Beroende på hur stor andel jord du la på överst som får rotkontakt med det du odlar kan det fungera bra ändå, men ha koll så att det inte uppstår näringsbrist.
    Kanske bryts inte heller materialet i botten ner på ett bra sätt om det inte får tillgång till syre men det brukar fungera.
    Du behöver alltså inte oroa dig för ev giftighet.
    Lycka till!
    Anna-Carin Ek, trädgårdsmästare

    Trädgårdsmästaren svarar Trädgårdsmästare