Klematis

Hej, funderar på att plantera en klematis. Har hört att dom gillar att ha ”fötterna i skugga och huvudet i solen” och jag har ett plank där jag har tänkt att klematisen ska få klättra upp. Det kommer att innebära just skugga ungefär 40 cm upp från rötter och sol hela dagen för resten av växten, funkar det? Har också läst att man ska klippa ner växten till ungefär 20 cm ovan mark två gånger och detta skulle innebära att hela växten hamnar i skulle fram till ca 18-tiden. Överlever klematisen då? Jorden på stället är lerblandad men ska
Mvh
Louise

Kommentarer

  • Hej!
    Det borde gå att plantera en klematis på platsen om jorden är näringsrik & har bra struktur. Klematis gillar att gödselvattnas mellan maj & september - alltså tillskott av både vatten & näring. Om det skall utföras nedskärning eller inte bestäms av vilken sorts klematis du köper. Det finns sådana som inte klipps ner alls och andra, oftast de senblommande, som skall klippas ner till ca 10-30 cm ovan jord i början året innan skotten vaknar av vårvärmen. Att klippa ner hela klematisen till 20 cm höjd två gånger på en säsong är inget som rekommenderas, det gör att plantan blir väldigt försvagad.
    Lycka till!
    Anna-Carin Ek, trädgårdsmästare
    Anna-Carin Ek Trädgårdsmästare - hortikultur