Klarbärsträd som blivit knäckt i stormen

Trädet var ca 5 meter högt. Nu är stammen ca 1.80 cm. Några mindre grenar finns kvar Fråga ; hur skyddar vi bäst den ”öppna knäckta stammen” från att inte regn/snö och fult tränger ner och förruttnar trädstammen
Trädet är mig väldigt kärt. Stod/står utanför mitt köksfönster. ( väl att det inte föll in !)
Tacksam för svar
Cecilia Kjellgren / Hönö
Mobil 0730-595-667

Kommentarer

  • En auktoriserad arborist bör titta på plats, men kanske går det att göra ett prydligt snitt och låta det självläka så gott det går. En grov stam läker aldrig helt, så egentligen bäst att ta bort trädet och plantera ett nytt. Men begripligt om ni vill försöka rädda det ett tag till.
    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent