Kladdiga olivträdsblad

Hej. Söker information om varför vårt olivträd är så kletigt. Alla blad är lite kletiga även stammen. Rätt trist när man kommer emot. Och problemet är flera år gammalt.  Trädet har ingen ohyra vad vi kan se, mår i övrigt bra och växer väl, har t.o.m. fått en oliv på en gren i år. Trädet står på vår inglasade balkong.
Har försökt att fråga på blomsteraffärer och handelsträdgårdar men inte fått svar. Har ni någon idé ?
Medvänliga hälsningar
Marie Louise Henriksson
Landerigatan

Kommentarer

  • Hej!
    Vi gissar ändå på att olivträdet har drabbats av löss - t ex sköldlöss sitter tätt fast på stammen och det är lätt att tro att det är en del av växten. Bladlöss och ullöss ger också kletiga blad. Växten kan ändå se ganska fin ut och få frukter. Ta en ny noggrann titt med förstoringsglas. Annars drabbas olivträd ofta av spinn (men det blir inte kletigt) och mår bra av att duschas.

    Trädgårdsmästaren svarar Trädgårdsmästare