Kiviplanta

Hej, jag har en kiviplanta som är mer än 30 år, ursprungligen frösådde min far den från frön som han plockade ur köpta frukter,( han gillade att testa allt,)  bland flera likadana i en bergsskreva på sin tomt i Björlanda zon 1 med 180 grader söderläge med viss skugga från syrenbuskar. Jag tog ett skott för ca 25 år sedan som jag satte i min trädgård i Rannebergen zon 2/3 i söderläge, den växte till sig, de röda grenarna blev en vacker inramning vid min altan tillsammans med humle och röda druvor. För åtta år sedan rev jag altanen och passade på att flytta kivin till en skuggig plats bakom ett skärmstaket mot grannens tomt. För tre år sedan blommade den helt plötsligt för första gången, kring midsommar, och jag kom fram till att det var honblommor. I år såg jag att det började bli små fruktkart som nu vuxit sig till större och större frukter. Nytt för i år är att på en del grenar växt ut något som jag tror är klätterrötter. Jag har aldrig klippt ner den bara tagit bort torra och döda grenar. Den är inte gödslad, bara lite trädgårdsavfall och gamnal blomjord som jag tömt inunder, det är ca 30- 40 cm ner till sprängsten under mark så det är väldränerat där den växer.Jag undrar om ni har någon teori eller kunskap om det är så att något skott muterat till hanplanta. Mig veterligen har ingen granne i vårt eller närliggande områden någon typ av kivi av något slag.

Kommentarer

  • Hej Bengt! Ursäkta sent svar. Visst är det så att kiwi ofta (nästan alltid) är han eller honplantor men! det finns några självfertila sorter exempelvis 'Jenny'.  Det är säkert någon sådan du har eller så har det flyttat in en hanplanta hos en av dina grannar. Grattis till god frukt!

    Vänligen

    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent