Kirskål

Hej!
Har en häck runt min trädgård på baksidan, i häcken växer massor av kirskål, tycker det blir mer och mer för varje år.
Har ni nåt tips om hur man kan få bort kirskålen

Mvh Sylvie

Kommentarer

  • Hej!
    Det är väldigt svårt att få bort kirskål som växer inne i buskars rotsystem. Ett alternativ är att hela tiden rensa bort så mycket som möjligt och på det sättet matta ut kirskålen, men den kommer inte att helt försvinna på detta sätt. Ett annat alternativ är att täcka jordytan med tjock vattengenomsläpplig markduk. Det kommer ändå att komma upp vid hålen i duken där buskarna sticker upp och solen kommer åt, fast inte lika stora mängder. Vill du helt bli av med kirskålen får du gräva ur rabatten, lägga markduk i planteringsrännan, fylla på med rotogräsfri jord och köpa nya plantor.
    Du kan välja metod efter hur trädgården ser ut i övrigt. Om du har en väldigt välskött, stramare stil i trädgården är det kanske urgrävning som gäller medan om det är en mer vildvuxen och avslappnad trädgård kanske det räcker att rensa bort ordentligt i häcken 2-3 ggr / säsong så att buskarna får mer livsutrymme.
    Lycka till!
    Anna-Carin Ek, trädgårdsmästare
    Trädgårdsmästaren svarar Trädgårdsmästare