kejsarträdet tappar löv

kejsarträdet står i en liten kruka är 1,5 m högt. Det har tappat löven ett efter ett, nu är bara stammen kvar. Vad händer nästa år?

Kommentarer

  • Hej
    Om det är ett kejsarträd (Paulownia tomentosa) så skall den tappa sina blad inför vintern då den är lövfällande.

    Hoppas jag förstod din fråga, annars är det bara att återkomma
  • Hej!
    Undra lite ang Kejsarträd Paulownia tomentosa.
    Bor på södra Öland o är såå sugen på att plantera ett kejsarträd men går det att beskära det så att man får den höjd o bredd man vill ha? Vi var tvungna att ta ner vår stora fina ask som var över 100 år då det var ihålig stam, stog nära vårat hus så tordes inte ta risken att det kunde välta vid storm. Så tomt utan trädet så blev så ledsen att det är borta så nu söker jag ett träd som får ersätta det som jag nu hoppas att ett kejsarträd skulle kunna göra, eller om ni har något annat förslag på lite mer exotiska träd.
    Tacksam för svar.

    Med vänlig hälsning Petra Danielsson
  • Hej!
    Tack för din fråga! Vi kan inte ge råd för platsspecifika frågor. I stället rekommenderar vi att du kontaktar en utbildad, licensierad arborist, eller annan trädspecialist, som kan hjälpa till med detta på plats! Vi som offentlig förvaltning kan inte rekommendera någon enskild firma.

    Vänliga hälsningar
    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent