Kejsarträd - skötsel, beskära, hamla?

Hej Vi har ett stort kejsarträd i vår förening i Malmö. det planterades 2007 och triv. det har skjutit iväg ordentligt och växer ngn meter per år. Nu börjar det bli för stort, det står lite väl nära huset, rötterna börjar vilja synas och varje år fläks ngr grenar och det skräpar ner ganska mkt efter blomning och lövfällning. Men trädet är vackert och blommar varje vår. Hur ska man göra? Går det att beskära eller hamla? Eller är det för stort o behöver tas bort (o kanske ersättas av nytt träd som hålls efter bättre)?

Kommentarer

  • Hej Gunilla,

    Vi ber om ursäkt för att din fråga inte fått svar ännu. Vi hoppas att du fått svar på din fråga på annat håll. Om inte så kan vi rekommendera FORs (Fritidsodlingens Riksorganisation) rådgivning, se www.for.se/tradgardsradgivning/
    eftersom vi har svårt att svara på din fråga just nu.

    Hoppas att du får fin odlingssäsong!

    Botaniska
    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent