Kejsarmagnolia

Hej!
Jag har en ”frökapsel”? från en kejsarmagnolia från Cinque terre i Ligurien Italien. Finns det någon chans att få den (eller nåt frö från den) att gro och hur gör jag bäst?
Mvh
Birgitta

Birgitta Sidefalk

Kommentarer

  • Hej Birgitta,

    Den ser väldigt omogen ut din baljkapsel av vad jag gissar är en kungsmagnolia, Magnolia grandiflora, men om fröna fått mogna ordentligt så öppnar sig frukten och man kan då så de vackert tegelröda fröna (låt dem inte torka ut) i fuktig så-jord, och placera krukorna så att de utsätts för en längre köldperiod (helst ett par plusgrader eller så). Då brukar de gro när vårvärmen kommer. Just Magnolia grandiflora är dock inte härdig i Sverige, så du skulle få problem att hitta en plats att plantera detta magnifikt stora och vintergröna träd från sydöstra USA.
    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent