Kapa ner avenbok

Hej Har 3 tätt placerade avenbokar. Jag planterade för 29 år sedan. Brukar beskära toppskott o gallra varje år. Kan jag kapa ner rejält i de många småstammarna och där sedan få nya förgreningar som jag då kan hålla i rätt höjd? Ska göras i JAS har jag läst. Tacksam för råd. Se foto

Kommentarer

  • Om jag förstår frågan rätt så undrar du om man kan kapa ner avenbok och räkna med att det kommer en ny generation av skott - detta är lite av en chansning då det ibland kan funka med att det kommer nya skott från stubben som man kan jobba vidare med MEN ibland kommer inte dessa skott. Beskärning av avenbok är annars under jasperioden - ifall det är större sår som skapas för då är trädet redo att begränsa röta in i veden

    Botanisten svarar Vetenskaplig intendent