Kantstöd av cortenplåt vi grusgångar

Hek !
Jag är med o projekterar bl a grusgångar vid en trädgård i Värnamo.
Vid mitt besök hos er i somras så såg jag att ni hade kantstöd av cortenplåt vid gångytorna där.
Vilken tjocklek har ni på plåtarna här och hur breda är de?
Tacksam för svar.
Bernt Sjöland
Projektledare

Kommentarer

  • Hej!
    Vi använder inte corténstål speciellt ofta i trädgården. Det du har sett är antagligen vanliga plattjärn, som säljs i 6-meterslängder, 4 mm tjocka med påsvetsade rundjärn, blästrade och målade med svart blank rostskyddsfärg. Höjderna har varierat i olika anläggningar från 7-10 cm. Bra att tänka på att inte välja alltför låg höjd så jord kan rinna ut undertill i grusgångar etc. Ibland uppstår frågor om plattjärnens livslängd jämfört med corténstål - våra plattjärn har fungerat mycket bra i över 30 års tid och de passar utseendemässigt även i äldre anläggningar.

    Hälsningar Anna-Carin Ek, trädgårdsmästare
    Trädgårdsmästaren svarar Trädgårdsmästare