Kantarell

Jag har under årens lopp plockat mycket kantareller på skilda ställen i mellan- och södra Sverige. Kantareller verkar vara utrustade med ämnen som varken larver, svampar eller skadedjur-/växter verkar gilla. Dvs de kantareller man plockar är alla i stort sett skadefria. Men nu har jag på vårt vanliga kantarellställe hittat ett flertal som är svartprickiga. Vad är detta för angrepp? Och som jag antydde: Varför ogillar de flesta varelser, förutom människan och ev. vildsvin, kantareller.

Kommentarer

  • Hoppsan!
    Ja, dom där på bilderna skulle då inte jag äta!
    Jag ser det där ibland, kan inte svara på vilken parasitisk svamp som angripit, men kantareller som stått länge i torr väderlek blir ofta sådana när det väl blir blött.
    Kantareller har som du antyder avskräckande ämnen och har du testat dem råa så vet du att de behöver tillredning för att (de flesta) människor skall vilja äta. Det frånstötande bitterämnet är vattenlösligt och försvinner vid torkning, kokning och stekning.
    Bland djur som kan mumsa på kantareller hittar du förutom människor och grisar också ibland skalbaggslarver (knäppare), annars är de ju som du säger oftast skadefria.

    Du får leta nya kantareller till helgen, Torbjörn! lycka till!
    Pedagogen svarar
  • Tack för ditt snabba svar! Har aldrig ens försökt äta dem råa, men de luktar gott råa.
  • Ja, de luktar verkligen gott! Jag hade en intressant upplevelse av rå, vältorkad kantarell för många år sedan: en liten kantarell hittades inkrupen i mitt jackfoder efter ett halvår utomlands. Doften var underbar, omisskännlig, väckte hemlängtan och nostalgi. Jag behöll den och sniffade på den när jag längtade till Sverige, blundade... genast var jag tillbaks i Västergötland, hos morfar, granskog, kantarellplockning!
    Pedagogen svarar