Kan olika sorters träd blanda sig?

Idag såg jag en al där en gren hade ett annat utseende ,,som om stammen var klibbal och grenen var gråal,,är säkert bara ett och samma,,kan träd " ympa" sig själva ? Mvh Mattias Andersson ☺️

Mattias Andersson

Kommentarer

  • Hej Mattias,

    Nej, träd kan inte ympa sig själva, men ibland slår ett träd rot i en grenklyka, främst gäller det fågelspridda arter, t ex rönn, som man ofta kan se växa på andra träd. Men någon ymp är det inte fråga om då utan en fröplanta. Kallas för övrigt flogrönn och har i folktro ansetts ha speciella magiska egenskaper, t ex som slagruta.

    Men, i ditt fall är det säkert en ung gren på klibbal-trädet som fått fart att ta över rollen som huvudstan för att trädet vält. Barken på klibbal är slät på unga stammar men grovt skrovlig på äldre stammar, därav det lustiga utseendet.

    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent