Kan ni stilla min nyfikenhet?

Hej,

Såg denna vackra men ogästvänliga kaktus på en resa i Parque national de Sintra, Portugal. Går det att avgöra vad det kan vara på detta inte så bra foto?

Tack på förhand
Helen

Kommentarer

  • Cylindropuntia av något slag. Har sett en snarlik art, möjligen samma, i Arizona/New Mexico. Som alla kaktéer härstammar de ju från nya världen. Vissa arter ur släktena Opuntia/Cylindropuntia är invasiva i andra delar av världen.
    "Ogästvänliga", må så vara, men man kan faktiskt tillverka världens förmodligen bästa vandringsstavar av stammar av Cylindropuntia!
    Pedagogen svarar
  • Jo, tittade mer i detalj, och det verkar vara just cylindropuntia imbricata, kallad ”walking stick cholla”, med sitt ursprung i sydvästra USA och norra Mexico. Arten kan faktiskt odlas på friland i Skåne. Växer förmodligen ännu hellre i Portugal. Vi har den inte för närvarande i Botaniska, men en närstående släkting står inne i suckulentväxthuset till allmän beskådan.
    Pedagogen svarar