Kan man beskära en palm?

Vi har en palm (okänd art) som står i en foaje till en skola. Den är ca 6 mhög och ett stamomfång på 30-35 cm, med andra ord regält stor. Den har växt upp i taket och behöver minskas. Min fråga är om det kommer slå ut något på den avkapade stammen ellet endast vid stambasen? Hur funkar den? idag har den 3-4 skott från basen.

Kommentarer

  • Hej Magnus,
    har du möjlighet att skicka en bild på växten? Då skulle vi kunna ge dig bättre råd hur den bäst kan hanteras.

    Med vänlig hälsning,
    Åsa Krüger, botanist.
    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent