Kaktusar

Jag undrar om det finns några sorter kaktusar som är formade som lamor med rosa blommor. Som lampor menar jag dem typerna som ser ut som aubergine upp och ner instoppad i marken. Och taggarna sitter som små buskar på vertikala rader. Hade en sån nämligen när jag var liten. Jag minns att efter 7 år på mitt fönster så började den blomma så vackert. Undrar om det finns såna med lila eller rosa blommor? Eller nåt i den stilen? Och undrar vad de heter och om det går att köpe dem i Sverige?

Tack!

Kommentarer

  • Hej Ernesto, det finns flera kaktussläkten som ser ut som du beskriver, ett av de vanligare släktena är Mammillaria - på svenska vårtkaktus, ett annat är Gymnocalycium - på svenska klotkaktus
    Båda går att köpa i Sverige.

    Hoppas att du kan hitta det du letar efter.

    Med vänlig hälsning,
    Åsa Krüger
    Botanist
    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent