Judasträd

Har ni någon Cercis siliquastrum ( judasträd ) i Botaniska. Min, som är mera en buske blommar just nu. Skulle vara roligt om det fanns ett helt träd.

Kommentarer

  • Hej Ulf!

    Vi har inte någon Cercis siliquastrum, som inte är helt härdig i vårt klimat. Däremot två närstående arter, C. occidentalis, från västra USA, samt C. glabra, från Kina. Den senare är i alla fall en rejält stor buske som hade en fantastisk blomning i år. Dock är den i princip över nu. Båda står i den s k Stäpprabatten framför Trädgårdskontoret, dvs den gamla institutionsbyggnaden.
    Mats Havström
    Vetenskaplig Intendent
    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent