jordtryffel

På promenad i skogen gräver min hund och flera andra hundar upp något som vi hundägare säger är jordtryffel. Ser ut som en kastanj och hundarna älskar det här. Jag bifogar bild  Undrar vad detta är för typ av svamp.

Kommentarer

  • Inte jordtryffel utan hjorttryffel möjligen? Nu tror jag nog snarare att det du hittat är en slemtryffel, möjligen stinkande slemtryffel, som i så fall har en lukt som påminner om rutten lök. Säker är jag inte om du inte visar mig en bild på genomskärning, + bekräftar denna eventuella stank. En släkting till den lär istället dofta gott, närmast åt lakritshållet. Hursomhelst verkar hundarna uppskatta doften, eller hur?

    Pedagogen svarar
  • den luktar gott ungefär som jord, innehållet är också fin jord, bifogar bild i genomskärning
  • skickar m ed en bild i genomskärning, innehållet liknar mull luktar gott.Hartryffel?

  • Ett smuligt innandöme, sporpulver, vid mognad. Tämligen väldoftande, även för människor.
    Då är det varken någon hartryffel eller slemtryffel som alla får ett söligt innandöme vid mognad, utan vi hamnar på hjorttryffel. Vilken art låter jag vara osagt. Just att de uppskattas av hundar har jag hittat på flera ställen. Kolla till exempel på denna länken till Naturhistoriska riksmuseet, där du också kan jämföra arterna!
    https://www.nrm.se/forskningochsamlingar/vaxter/kryptogambotanik/virtuellautstallningar/manadenskryptogam/svampar/hjorttryfflar.1545.html

    ...och alltså inget farligt för din hund!
    Pedagogen svarar