Jordgubbar

Mina jordgubbsplantor har väldigt mycket blad men det blir inte så många bär. Har gödslat med hönsgödsel. Kan jag gödsla med något annat

Kommentarer

  • Hej
    Hönsgödsel är väldigt rik på kväve vilket bidrar till en kraftig tillväxt av grönmassa såsom blad, och mindre till rik knoppsättning och blomning. Detta kväve kommer att förbrukas så det kommer lugna ner sig de kommande växtsäsongerna där du troligen kommer få alltmer blommor och därmed frukt. Gödsla i fortsättningen dina jordgubbar med kogödsel som har generellt en lägre kvävehalt.

    /Henrik
    Botanisten svarar Vetenskaplig intendent
  • Hej!
    Att det mest blir blad och tillväxt men inga blommor eller frukt är typiskt för att man har gödslat med för mycket kväve (N), t ex med för mycket hönsgödsel. Fosfor (P) & kalium (K) är viktiga näringsämnen som bland annat gynnar knoppbildning & fruktsättning. Algomin trädgårdsgödsel 0.7.15 är ett exempel på ett gödselmedel som innehåller mycket fosfor & kalium. I år kanske det är för sent för att det ska bli någon skörd men bra att veta inför kommande säsonger. Vi själva gödslar jordgubbarna med brunnen stallgödsel efter skörd.
    Lycka till!
    /Anna-Carin Ek, trädgårdsmästare
    Trädgårdsmästaren svarar Trädgårdsmästare