jord med parkslide

Hej,
för ca 10 veckor sedan anlitade vi en grävfirma för att förstärka en liten väg på en strandäng i Bohuslän. Vi bestämde att på den lilla vägrenen lägga ett tunnt jordlager för att det skulle växa upp lite snabbare. lagret är 5-10 cm och ligger på nylagd grus. För 2 veckor sedan får vi se att det kommit upp parkslide i den nylagda jorden!  Vägen går nära ett naturreservat. Katastrof.
Vi kontaktade direkt grävfirman som lagt dit jorden och först ville de inte ta bort den för det är inte "olagligt", men det beslutades efter diskussioner att jorden skulle tas bort dagen efter med marginal, vilket gjordes enligt alla föreskrifter om rengöring av grävskopa flak, täckt tak återgång till plats där den hämtades. Det handlar alltså inte om etablerat bestånd utan små plantor i jorden som legat ett kort tag. Men vi är väldigt oroade. Vad vi vet finns ingen parkslide i området. Vad kan vi göra mer?

Med vänlig hälsning

Carina Dahlström
carina dahlström Dahlström

Kommentarer

  • Som markägare kan man behandla eventuella ovanjordiska växtdelar av parkslide med glyfosat. Följ instruktioner och applicera endast på växten. Man är till exempel skyldig att tillse att allmänheten inte har tillträde till ytor som är under behandling.
    Alternativet är att trötta ut växten genom att klippa ovanjordiska växtdelar med skärande verktyg och lägga dem i plastpåsar som slängs som brännbart.

    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent