Japanskt körsbär, eller kanske hägg?

Jag skulle så gärna vilja ha ett fint blommande vårträd i trädgården, som dekoration och insynsskydd mot grannen. Önskar vita eller rosa blommor, höjd ca 4-10 meter, drömmen är något japanskt körsbär eller kanske möjligen hägg.

Läget är soligt men lite utsatt för vind och ganska torrt (ganska tunt jordlager och stora björkar ganska nära, även om det även finns en liten bäck helt nära). Inte direkt någon bördig, fuktig jord alltså... Finns det något som matchar min dröm som skulle kunna trivas här?

Kommentarer

  • Hej
    Det prydnadskörsbär som kan hantera rätt tuffa förhållanden såsom perioder av torka är japanskt bergskörsbär (Prunus sargentii) vilket blir omkring 8 meter högt under de förhållanden som beskrivs och blommar vackert under våren med rosa blommor och brukar avsluta växtsäsongen med intensivt röda höstfärger. För att lyckas bör man dock göra ett så bra förarbete som möjligt med genomgrävning av jorden där trädet skall planteras samt tillägg av kogödsel (1 säck typ) och sedan efter plantering generöst med bevattning de första 2-3 växtsäsongerna så att rötterna hos trädet kan söka sig ut och försörja sig själv. Vid bevattning är det viktigt att hitta balansen där fuktig jord är det som eftersträvas och inte blöta markförhållanden.

    Lycka till
    Botanisten svarar Vetenskaplig intendent