James Grieve i köksträdgården

Hej,
Jag undrar vilken grundstam det lilla äppleträdet James Grieve har som står i fruktträdgården på Botaniska? Varit nyfiken länge och mycket tacksam för svar!
Vänliga hälsningar,
Karin

Kommentarer

  • Hej!
    Uppgift om grundstam saknas och har därför inte kunnat föras in i vår växtdatabas. Trädet är ympat av Rolf Eskilsson i Fjärås och det planterades hos oss 2006. Det är väldigt vattensjukt i köksträdgården och trädet är angripet av kräfta så det kanske inte är representativt för utveckling på den grundstammen, tanken var även att det skulle beskäras i spindelform men det har varit väldigt liten tillväxt.
    Vi håller på med efterforskningar och återkommer om vi får veta mer.
    Hälsningar Anna-Carin Ek, trädgårdsmästare
    Trädgårdsmästaren svarar Trädgårdsmästare
  • Hej!
    Vi har fått svar, väldigt sannolikt att A2 har använts som grundstam.
    /Anna-Carin
    Trädgårdsmästaren svarar Trädgårdsmästare