Jag undrar vad eller om det är någon skillnad på Flikbok ”Laciniata” och Flikbok ”Asplenifolia.

Trädet i Botaniska är ju en Fagus Sylvatica Laciniata. När jag söker på nätet finner jag Fagus Sylvatica Asplenifolia. Båda kallas Flikbok. Tänker plantera en Flikbok i min trädgård och vill vara säker på att ”det blir rätt”.
Nina Ekblad

Kommentarer

  • Hej,
    det finns en grupp av Fagus sylvataica som kallas "Flikbladiga gruppen" dit räknas flera sorter så som:
    'Aspleniifolia'
    'Interrupta'
    'Laciniata'
    'Mercedes'
    'Quercifolia'
    'Quercioides'

    Det har alla flikiga blad men med olika utseende. Så se vilken flikighet du är ute efter för att se vad som är rätt för dig. Söker en i Sök växtnamn - Svensk kulturväxtdatabas (slu.se) SKUD på flikbok får du upp hela flikbladig gruppen och särskilt sorten 'Aspleniifolia'.

    Vänligen,

    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent