Jag söker namnet på ett träd i Botaniska trädgården i Göteborg.

Hej!
Inför en utställning på Galleri Floras rike 2011-12 var jag på besök i trädgården och fick flera lite ovanliga knoppar med hem som "modeller" för skulptur. Jag har bifogat en av knopparna sedd från tre håll.! Den botaniker som hjälpte mig berättade att detta var en knopp av ett träd som kallades "The Devil´s walking stick". Jag frågade aldrig efter trädets svenska eller botaniska namn. Min fråga är: Är detta verkligen en sådan knopp? Jag har googlat och hittar bara stickiga knoppar och denna hade inga stickor ? (Skulpturen är 54 cm hög.)
Vad kan knoppen annars komma från för träd? När man går uppför backen mot platsen där det är Magnolior till höger och en paviljong rak fram så stod trädet till vänster just när man kom upp. Min beskrivning kanske är fel. Minnet är kort och det är länge sedan jag var på besök i "Botaniska" i Göteborg.

Bästa hälsningar från Sonja B. S.

Kommentarer

  • Hej Sonja,

    Det var länge sedan, minns din fina utställning väl. Det är en Aralia spinosa.

    Allt gott, Agneta