Invasiv växt

HejVi har i vår trädgård någon form av buske som sprider sig över hela trädgården i form av att det ploppar upp skott lite här och var. När man gräver lite så verkar det vara ett väldigt grovt rotsystem. Nästan som en stam av något slag som löper i jorden. Ett par meter från huvudplantan så är nog stammen ca 5-7cm i diameter. Jag skulle vilja få hjälp att identifiera växten samt tips på bekämpning.

mvh
Markus

Kommentarer

  • Hej Markus,
    Det ser ut att vara två olika arter, en ros och en videväxt. Båda är bra på att ta för sig, så man får helt enkelt gräva bort dem.
    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent