Invasiv växt?

Hej!Såg på nyheterna i veckan och då talade de om en invasiv växt som hette jättebalsamin tror jag det var?
Jag blev lite fundersam på om det är den jag har börjar få både i stan i Göteborg och på landet på Orust. Bifogar en bild jag tagit idag. Den har ännu inte börjat blomma men har för mig att blommorna är rosa och jag tycker att den är fin och har därför låtit den växa.
Är detta den invasiva arten som man ska ta bort? Och hur tar man bort den isåfall och var slänger man den?

Kommentarer

  • Hej Maria!
    Detta är en fingerborgsblomma (Digitalis).

    Hälsningar,
    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent