Insekt i träd

Hej!
Jag har en fin uppstammad häggmispel på min tomt, ca 25 cm i omkrets. För några veckor sedan såg jag ett hål på ca 3 mm och att det blödde ur detta. Det var också som bubblor utanför hålet. Trodde det var en hackspett som gett sig på den. Men nu har sett att det är nån larv i trädet och när jag känner med en mjuk pinne är det stora hål och gångar innanför det lilla hålet (hålet nu ca 6 mm stort). De rosa bubblorna har jag också nu förstått är trämjöl.
Lyckades filma när krypet puttar ut veden. Och också en liten ”nos” på en larv. Försökte peta ut den men lyckades inte.

Vad kan det vara? Och framför allt - vad kan jag göra för att mitt fina träd ska överleva?

Hoppas på positivt svar!!
Är tacksam för svar överhuvudtaget…

Med vänlig hälsning,
Birgitta Lööf
Göteborg