Inomhus växt

Avlång byggnad på tomt som är 17kvm. Öppet i nock. Fönster från golv till tak på tre sidor. Ena långsidan, mot öster, har små fönster bredvid varann på lång rad högt upp på väggen. Huset ligger i söderläge har har full sol hela dan. På vår och sommar kan det bli precis hur varmt som helst. Min 10 inomhus temp på vintern. Inne i huset har vi en bastu och sittmöbler.
Vilka växter klarar sig med sådat växlade klimat och så varmt, torrt och som inte behöver "vintervila"? Ska också klarar fukt fr bastu. ( används på höst vinter tidig vår)
Ej fruktträd.. hade ett citronträd som funkade rätt bra, men doften från blommorna blev för starkt. Ej kaktus med otäcka taggar. Gärna inte för stor växt. Hade en benjaminfikus ett tag.. men mådde inte toppen.

Hoppas på svar!
Trevlig sommar

Kommentarer

  • Hej!
    Några förslag att testa: paradisträd Crassula ovata är mycket tålig, flasklilja Beaucarnea recurvata, agave (har vass tagg på bladens topp), Dracena- arter med lite grövre blad (inte de knallgröna) och pelargoner.

    Det bästa är om ni kan installera ventilation till växterna, men förslagen ovan kanske kan fungera i nuläget.
    Lycka till!
    Trädgårdsmästaren svarar Trädgårdsmästare