Identifiering av vild växt

Hej!

Jag brukar besöka Hållsungamyren varje vecka, en myr i Kungälvs kommun som.är skyddad.

I år gar jag hittat en luten röd blomma som jag aldrig har sett förut. Den sitter mitt i ett stort bestånd av humleblomster nära vatten. Den liknar humleblomstren i sitt bladverk men är häödten.så hög och dess blomma är upprättstående och har ett annat utseende.

Vad kan det vara?

Mvh
Charlotte

Kommentarer

  • Hej!
    Skicka gärna en bild om du har möjlighet!

    Vänliga hälsningar
    Stina Weststrand
    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent
  • Hej och tack för bild!
    Även detta är en humleblomster (Geum rivale). Det är relativt vanligt att sådana här "roslika" blommor bildas hos just humleblomster.

    Vänliga hälsningar
    Stina Weststrand
    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent
  • Vad är det för växt ? Det har kommit upp några sådana i fyllnadsmatrial ..
  • Hej
    Ser ut som rönnsumak (Rhus typhina) - vacker prydnadsväxt som sprider sig sparsamt genom rotskott
    Botanisten svarar Vetenskaplig intendent