Identifiering av växt

Hej!

Vet ni om detta är en nattens prinsessa eller en nattens drottning?

Tack för hjälpen!

Kommentarer

  • Hej!
    Skicka gärna bilden igen, den verkar inte ha kommit med.

    Vänliga hälsningar
    Stina Weststrand
    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent
  • Hej!

    Tror jag lyckades få med dem nu, tack!

    Mvh

  • Hej Nåmis,

    Här kommer skillnaden mellan Selenicereus grandiflorus (Nattens drottning) och Selenicereus pteranthus (Nattens prinsessa). (Jag vill även tillägga att vissa forskare är öppna för att S. pteranthus bör ses som en underart av S. grandiflorus.)

    S. grandiflorus = stamdiameter 1,2 - 2,5 cm, åsar 5 - 8(sällan 10), areoler (tillväxtpunkt för taggar och blommor) avstånd mellan dessa på 5 - 20 mm, taggar 6 - 18 st, 4,5 - 15 mm långa. Det finns tre underarter som skiljer sig åt genom antal åsar på stammen och behåring.

    S. pteranthus = Väldigt lik S. grandiflorus men! stammarna är tjockare 2.5 - 5 cm i diameter, åsar 3 -10, areoler med avstånd på 20 - 25 mm, taggar 1 - 5 endast 0,5 - 2 mm långa.
    Källa: The New Cactus Lexicon - International Cactaceae Systematics group.

    Mest vikt brukar läggas på antalet åsar och taggarnas längd då blommorna är väldigt lika. Jag tycker att det är lite svårt att bestämma kaktus från foto men tycker att det ser ut att kunna vara nattens drottning, baserat på rätt smal stam, taggarnas längd, tyvärr kan jag inte med säkerhet se antalet åsar. Stammen kan ändra utseende lite på nya årsskott och gamla stamdelar så det är viktigt att titta på hela kaktusen. (Vanligast i handeln är nattens prinsessa). Läs beskrivningen av de båda arterna och jämför din kaktus mot dessa.

    Båda arterna har fantastiskt fina blommor! (För att krångla till det ytterligare så finns det faktiskt någon närbesläktat kaktus som har liknande stamutseende men då kan man lätt se skillnad vid blomning och de är inte särskilt vanliga i handeln)

    Med vänlig hälsning,
    Åsa Krüger
    Botanist
    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent