Identifiera växt, giftigt?

Hej, min hund nosar sig ivrigt fram till dessa typer av rötter, nötter eller vad det nu är (se bild). De ligger dolda underjords i skogen, ihåliga fyllda med mörkt pulver, hon gräver upp dem och vill helst äta. Vad är detta? Och kan det vara giftigt för hundar att äta på? Tacksam för hjälp att identifiera. Vänliga hälsningar Hildur

Kommentarer

  • Det är svamp, Jag kan inte avgöra av bilden exakt vilken, någon hjorttryffel antagligen. Dessa kan ofta intressera hundar. Googla på Elaphomyces och hund så hittar du massa om dessa som ofta lockar hundar att gräva! Eventuellt irriterande, men jag känner inte till någon allvarlig förgiftning.
    Pedagogen svarar