Identifiera min natt kaktus

Den blommar på hösten. Har nästan en själv lysande ,storBlomma. Med vita kronblad och lite ljusgult in uti. Blomman doftar vanilj.

Kommentarer

  • Hej Heidi,
    vilken fin planta! Det ser ut att vara en Disocactus anguliger tidigare kallades den (Epiphyllum anguliger) på svenska kallas den för flikig bladkaktus. Det är en epifytisk kaktus från Mexiko, den här kaktusen har inte blad, det svenska namnet till trots, utan platta stammar som liknar blad.

    Med vänlig hälsning,
    Åsa Krüger, botanist
    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent