Identifiera lilja

Hej, jag vore tacksam för några kloka ord om den här hybridliljan. Den levererades som L. speciosum rubrum, vilket uppenbarligen inte stämmer. Först tänkte jag att det är en longiflorumhybrid, men nu är jag osäker på det. Svalget är limefärgat, inte gult; likaså har den bruna pollen, inte gula. Nacken eller baksidan har tydliga gröna inslag, även en antydan till rosa. Kan det vara en korsning LT, alltså longiflorum x trumpet (sargentiae? sulphureum?) - eller snarare en korsning LO, alltså longiflorum x oriental? Det gåtfulla är också att löken kommer från Nederländerna där den här kategorin liljor ("trumpeter") knappt produceras längre. Som sagt, mycket tacksam för alla kommentarer och iakttagelser som hjälper mig att förstå vad jag köpt! //mvh, JCB

Christian Brandt

Kommentarer

  • Jag kollar gärna lite närmare på den. Först vill jag bara höra om du möjligtvis har blid på hela växten och vilken plantskola köpte du den ifrån?

    Vänligen,
    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent
  • Jag är mycket tacksam! Lite svårt att fotografera eftersom de står inomhus, men förhoppningsvis funkar detta. De är inhandlade genom en svensk återförsäljare men importerade från Nederländerna. Jag köpte sex lökar och förmodar att de alla är av samma sort; plantorna blommar dock olika. Några med den grönskimrande baksidan som på den ursprungliga bilden ovan; andra uppvisar betydligt mer rosa och då med de speciella mönster som syns på bild E5138.

    Vänligen,
    Christian B.

    Christian Brandt
  • Jag hoppas att mitt förra svar kom fram. Här är en bättre bild på hela växten, blommorna dock på väg att vissna (eller redan förvissnade). En vän i USA (New Jersey) som själv länge odlat Lilium leucanthum menar att det förmodligen rör sig om en sådan. Mot det talar att ståndarsträngarna (filaments) - så vitt jag kan se med blotta ögat - är blanka, inte håriga. Ett särdrag för arten tycks vara något som på engelska beskrivs "densely pubescent filaments"?

    Vänligen,
    Christian B

    Christian Brandt
  • Hej tack för bilderna. Ursäkta att svaret dröjt. Initialt tänkte jag att det var en hybrid med L. sargentiae eller L. leuchantum men de har ju som sagt håriga ståndarsträngar, så då får jag backa på det. Jag vet inte om jag blir så mycket klokare på den här liljan. Men det finns ju en uppsjö av hybrider med dessa arter som del av föräldrauppsättningen så det ju inte omöjligt att någon av dem fått kala ståndarsträngar. Det är ju såklart ett otillfredsställande svar men här får jag känna mina begränsningar.

    Det finns ett Liljesällskap i USA (som du kanske redan känner till) North American Lily Society – A great place to learn about lilies. om du vill veta mer om liljor. Det finns ett sällskap i Tyskland också men det kan vara lite klurigt där om du inte är en fena på tyska så klart. Europäische Liliengesellschaft
    En väldigt fin lilja är det i alla fall!
    Vänligen,
    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent