I det närmaste dött träd/lind, men kanske går det att rädda

HejFrågade förra året om samma träd då det under sommaren tappade löven och såg ut att dö ut.
Jag grävde, enligt era förslag, runt trädet, vattnade, la ny jord och gödning. Det tycktes dock inte hjälpa.
DOCK har det kommit några grenar med skott (två st) och det växer små skott på den gamla mossbevuxna stammen.
Trädet står i en brf-trädgård och vi hade beslutat att fälla det så snart vi hittade en fackman. (står nära boningshus).

Jag bifogar bild. Tror ni att det finns liv i trädet och att det kanske räcker att hamla trädet?

Kommentarer

  • Hej Kerstin,
    Det kan ta tid innan ett träd repar sig. Om ni vill ha ett fint träd på den här platsen I kanske det är bäst att plantera ett nytt. Så antingen tar ni bort det befintliga, eller låter det åldras och dö efter att ni tagit bort grenar som annars skulle ramlat av. Död ved har ett stort värde för den biologiska mångfalden.
    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent