Hydnophytum papuanum (Myrklump)

Hej!
Jag har sökt på er hemsida på Myrklump och med det latinska namnet utan resultat.
Jag besökte Botaniskas butik idag med denna fråga och blev ombedd att skicka denna fråga till er i "Cyberrymden" då de inte vågade ställa en diagnos baserat på medhavda bilder.
Min Myrklump (Hydnophytum papuanum?)
har efter ca 4 år plötsligt fått gråa fläckar på undersidan av bladen (ca 80% av bladen).Fläckarna går att "dra" av från bladen (jfr. etiketter). Jag har kollat i mikroskop på "avdragen" och det är inget "som rör sig" det ser ut som ett symmetriskt mönster. De befläckade bladen är ljusare gröna och man börjar se ådringen i bladen = Försvagade? och de faller av! Inga grannblommor har denna åkomma! Det är bara undersidan av bladen som har detta symptom.
(Detta är viktigt för mig då odlingen av denna vän är en tävling med min svärdotter som samtidigt för 4 år sedan planterade sin Myrklump. Jag har lett racet hittills!!!) Nu verkar jag ha gått i depå?

Har ni någon idé om vad det kan vara?

Vännen har under vintern stått under växtlampa (med ljus ca 15 timmar per dag) och har sedan första plantering stått i självvattnade kruka (se bild) med mycket Sphagnum i jorden för att ha det gött och fuktigt. Inga problem de första 3,5 åren.

Tacksam för svar.

Jocke Blixt

Kommentarer

  • Hej Jocke !
    Vi har diskuterat din fråga om Hydnophytum och dess fläckar på bladen och jag tycker att det är svårt att ge ett riktigt bra svar!
    Det är vanligt att Hydnophytum har små gråa upphöjda prickar, jag har sett det på våra och också i andra trädgårdar på Hydnophytum. Det ser ut som ett slags ödem, dvs att vätska från cellerna har läckt ut och bildat en gråaktig liten bula. Detta är vanligt på t.ex hängpelargoner och skylls då på för hög eller ojämn luftfuktighet.
    Det kan också bero på ojämn vattning. Växten har helt enkelt inte balans på upptag av vatten och avdunstningen av vatten. Det låter ju som du har styr på vattningen så det kanske snarare kan vara luftfuktigheten då?
    De stora fläckarna som syns på fotot, där du beskriver att de kan dras loss som ett klistermärke känner jag också igen från våra, men kan inte säga vad det beror på. Jag skulle gissa att det har samband med föregående och att ju bättre plantan totalt sett mår, ju mindre fläckar blir det. Jag tror inte att det är några skadeinsekter inblandade.
    Är det de äldsta nedersta bladen som bleknar och faller av så kanske det inte är någon fara utan det är det naturliga som händer att plantan fäller blad nerifrån på vintern (trots tillskottsljus).
    Det jag skulle gjort är att plocka upp och kolla rotstatus, ev plantera om, kolla så självvattnande krukan ger jämn vattning (inte blött när man fyller på och sen torrare och torrare) duschat av plantan, kanske lite svag gödning, plockat bort fula och halvfula blad, tänkt över placering inför sommaren - bra ljus men inte solstekt är väl rekommendationen som för så många krukväxter ...
    Ursäkta att det tog så lång tid tills du fick svar.
    Hoppas nu att din planta kommer igång !

    Vänligen,
    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent